Miten joku tuote tulee trendiksi, mitkä asiat siihen voivat vaikuttaa, ja toimivatko samat tekijät eri tuotteiden kanssa? Vai onko niin, että vaikka monet markkinoinnin teoriat kyllä toimivat hyvin, niin loppujen lopuksi kyseessä on sattuma, sopiva aikarako ja hyvin tehty perustyö, sekä luonnollisesti markkinoille sopiva tuote. Pitää myös muistaa ja ymmärtää, että itse tuotteen ei tarvitse olla markkinoiden paras, tai edes teknologisesti kehittynein, jotta siitä tulisi tulisi voittaja, hittituote – siinä tarvitaan muutakin.

Otetaan esimerkiksi luontaistuotteet, ja sieltä yksi viime vuosien eittämätön trendituote eli CBD-öljy. Jos olet kuullut niistä, olet varmaan myös lukenut jotain. Mistä sitten oikeasti on kyse? CBD-öljy on hampusta tuotettu öljy, jolla kerrotaan olevan useitakin positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin niin kehoon kuin mieleen. Mutta koska tuote on luontaistuote, ei se pääse kliinisissä testeissä samoille tasoille kuin täysin 100% lääketehtaiden tuotteet – mutta miksi CBD:stä on sitten tullut trendituote, se varmaan osittain liittyy siihen, että se tehdään hampusta, eli samasta kasvista mistä sen paremmin tunnettu ”serkku” valmistetaan – lue lisää täältä, jos aihe kiinnostaa enemmän.

Trendien tekijät

Jos todellakin pureuduteen trendeihin, niin niistä monet ovat vain sattuneet tulemaan esille oikeaan aikaan, tai markkinatoimisto on luonut kampanjan juuri oikeasta ajoitettuna. Monesti onnistuvissa tuotteissa osuvat nämä, tai ainakin moni näistä asioista:

  • joku kuuluisa henkilö on tuotteet puolella
  • tuote on helppo muistaa ja tunnistaa
  • tuotteeseen liittyy joko jotain aivan uutta tai jotain, mistä ei oikein ota selvää
  • tuote on hinnoiteltu siten, että massoilla on mahdollisuus se hankkia

Toisaalta esimerkiksi Tesla on trendituote, mutta sitä valmistetaan niin vähän, että vaikka se on hintava, kaikki halukkaat eivät välttämättä sitä saa juuri silloin kuin haluavat, mutta se ei kuitenkaan ole sillä tavalla massojen tuote. Joskin Teslan mukana koko autojen sähköistyminen on menossa jatkuvasti eteenpäin ja Euroopassakin alkaa olla tarjolla sähköautoja jokaiselta autotehtaalta – kiitos EU lainsäädännön ja ilmastotavoitteiden.

Trendi voi syntyä jopa maailmanvalloittavasta elokuvasta tai pelistä – se voi olla vaate, pukeutumistyyli tai kuten Fast & The Furious elokuvat toivat – autojen driftauksen uudeksi lajiksi moneen maahan – vaikka olihan se jo ennen elokuvia hyvinkin suosittua nimenomaan Japanissa.

Kasvua hakemaan trendeistä

Trendeja seurataan ja niitä tutkitaan. Monet markkinointifirmat kehittävät omia trendien seurantaan tarkoitettuja menetelmiä, ja monet luottavat ulkopuoliseen massatietoon, kuten Googlen hakutuloksiin, ja Googlen trendeihin. Mutta jos trendejä miettii vain tällä tavalla, on aina loppujen lopuksi perässä hiihtäjä, eli se toinen tai vasta sadas, joka on ymmärtänyt, mistä ihmiset juuri nyt ovat kiinnostuneita. Todelliset megatrendit ja yllättäjät syntyvät yhdistelmästä, jossa moni asia osuu kohdalleen, jopa sattuman kautta.

Sitten on myös se toinen laita, joka pyrkii löytämään vastarannalta uusia tuulia.V astatrendit ja muoti syntyy yleensä, kun tietty ryhmä pyrkii irrottautumaan massamuodista. Kun vastamuoti syntyy, ”trendien haistajat” aistivat niin kutsuttuja hiljaisia signaaleita ja tuovat näitä uusia virtauksia muiden tietoisuuteen. On olemassa kokonainen ammattikunta, jonka tehtävänä on ennustaa tulevaisuuden trendejä, joita muotitalojen suunnittelijat hyödyntävät luodessaan kausittaisia mallistojaan.

Eri aloilla on erilaisia trendejä – muoti, lifestyle, tekniikka, teknologia….. ruoka, sisustus… ei ole varsinaista yhtä megatrendiä, joka kattaisi kaikki eri alat, ei yhtä vaihtoehtoa, vaan yhtäaikaa on monia eri trendejä, päällekkäin, vastakkain – mikä sitten oikeasti on trendi, sekin on markkinointia! Jos itse lähtisit listaamaan tietämiäsi, tai asioita, jotka miellät trendeiksi – millaisen listan saisit aikaiseksi, kokeile.

Nimittäin jos haet Googlesta sanalla trendi 2021, saat enimmäkseen vaatteita – mutta kuten kerroimme, trendit ovat myös harrastuksissa, töissä, sosiaalisessa mediassa, televisiossa, eli kyse on paljon enemmästä kuin vain vaatteista ja väreistä.

1 thought on “Trendituotteiden evoluutiosta

Vastaa