Tekniikan kehitys on aina ollut jatkuvaa. Viime vuosina se on näkynyt niin vapaa-ajassa kuin liiketoiminnassa internetin palveluiden kehittyessä, mahdollisuuksien laajentuessa ja mobiiliverkkojen tuodessa entistä nopemmat ja varmemmat yhteyden ympäri maailmaa – mitä kaikkea nämä muutokset ovat tuoneet tullessaan, ja mitä kaikkea ehtiikään vielä 2020-luvulla tapahtua?

Igaming eli aikuisten rahapelit

Eivät tainneet nettikasinoiden perustajat 90-luvulla tietää, minkälaisen Pandoran laatikon avasivat. Alunperin ajatuksena taisi olla naiivisti tuottaa perinteisten kasinoiden asiakkaille mahdollisuus pelata etänä joitain kasinoiden suosikki peliautomaatteja netissä, ja tavoitella samalla aivan uusia asiakkuuksia.

Nopeasti kuitenkin kävi selville, että nettipelaaminen tulisi olemaan aivan oma liiketoiminta-alueensa, joka levisi nopeasti myös sellaisille alueille, joilla perinteinen kasinotoiminta ei ollut niinkään levinnyttä. Eikä vain levinnyt, vaan nettipelaaminen toi rahapelaamiseen myös aivan uusia pelejä, ja pelaaminen alkoi 90-luvulla siirtyä vähitellen nettiä kohti- kunnes päästiin 2000-luvulla, ja nykyaikaan – nyt 2020-luvulla nettipelaaminen on

  • turvallista
  • monipuolista – pelejä on tuhansia tarjolla
  • pelaajat voivat pelata omalla kielellään
  • livepelaaminen on lisääntynyt
  • suoratoisto toi uusia livepelejä
  • tarkoin viraomaisten valvonnassa
  • pelaajilla on oman pelaamisen hallintaa parempia työvälineitä

Esimerkiksi yksi moderneista pelisivustosta NetBet tarjoilee aikuisille pelaajille niin ne perinteiset kasinopelit livepeleinä suoratoiston avustuksella, bingopelit, kasinoiden automaattipelit, pokerin, vedonlyönnin ja virtuaalivedot – todella suurella kattauksella, ja pelaajien omalla kielellä.

Kasinopelaamisesta on tullut vuosien aikana hyväksytty ajanvietetapa, ja vaikka rahapelaaminen saattaa aiheuttaa pienelle osalla pelaajista ongelmia, suurin osa pelaajista ymmärtää rahapelaamisen perusperiaatteet, eli sen, että kasinolla on aina etu jokaisessa pelissä, ja vaikka joskus aina joku voittaa miljoonia, niin suurin osa pelaajista aina häviää – aivan samallatavalla kuin eri Euroopan maiden lottopeleissä.

Yksi rahapelaamisen uusista kasvualoista on livepelaaminen, missä aikuispelaaja on siis yhteydessä kasinolle suoratoiston välityksellä

Esports eli Eurheilu

Jos tietokoneet tulivat koteihin 80-luvulla, ja samalla tulivat myös konsolipelit, mutta kukaan ei vielä silloin voinut kuvitellakaan, että 2000-luvulla näitä pelejä pelaamalla voisi tulla miljonääriksi! Esports onkin nykyään eniten kasvava nuorten aikuisten harrastus, ja aivan kuten rahapelit, myös Esports pelit ovat laajentuneet kaikkiin ikäryhmiin, ja pelaaminen on kasvanut vuosi vuodelta – yhtenä isona syynä taustalla myös vapaa-ajan jatkuva lisääntyminen.

Siinä missä Igaming eli netin rahapelit ovat luoneet aivan oman liiketoiminta-alueensa ja sitä kautta luonut mm. Maltasta Euroopan rahapelikeskuksen, niin Esports on laajentunut kattamaan koko maailman – ja esimerkiksi syksyn 2021 aikana pelattiin muutama todella iso palkintopottiturnaus. Ensin pelattiin nimittäin Romaniassa Dota 2 pelin International-turnaus, joka vastaa pelin MM-turnausta. Sen voitti venäläinen Team Spirit, joka vei mukanaan eli 18 miljoonan dollarin voittopotin! Dota 2 peli on tuottanut muuten Suomeenkin jo useamman pelimiljonäärin, eli tietokonepelaajan, joka on ansainnut pelaamalla miljoonia!

Toinen iso eurooppalainen turnaus oli juuri Tukholman Avicii-areenalla (entinen Globen) pelattu CS:GO major peliturnaus, jossa sielläkin oli mukana suomalaisia. Tänä vuonna suomalaiset eivät päässeet nauttimaan voittamisesta kummassakaan turnauksessa, vaikka otteluvoittoja suomalaisillekin tuli, mutta CS:GO turnauksessakin voiton vei lopulta venäläinen joukkue. Yksi turnauksen suosikeista Natus Vincere voitti ja vei mukanaan miljoona dollaria.

Esports on luonut tullessaan uuden harrastuksen miljoonille harrastajille ympäri maailman, ja pelaajien lisäksi ammatin ovat saaneet myös uudet valmentajat, organisaatioiden henkilöt ja sadat striimaajat ympäri maailman. Striimaajia on siis tuhansia, mutta ne parhaimmat ja seuratuimmat ovat myös miljonäärejä – ja seuraajia on miljoonia. Katsojamääristä kertoo esimerkiksi yksittäinen League of Legends-turnaus tänä vuonna Kiinassa, kun katsojia oli parhaimmillaan yli 60 miljoonaa, tuossa Tukholman CS:GO turnauksessa oli livenä suoratoiston kautta 2,7 miljoonaa katselijaa!

TIetokonepelaaminen ei välttämättä tunnu kaikista mahdolliselta ammatilta – mutta kyllä se sellainen on. Siinä on myös mahdollinen urapolku, joka alkaa jo nuorena peleistä kiinnostumalla. Jos pelaajalla on edellytyksiä ja mielenkiintoa, niin hän voi päästä organisaatioon, joka mahdollistaa pelaamisen ammattilaisena. Peliuran jälkeen pelaaja voi jatkaa kouluttajana, tai jopa uuden tiimin valmentajana, ja onhan monissa organisaatioissa (kymmenien miljoonien liikevaihdot) entisiä pelaajia myös johtajistossa. Pelaajien ohella ala on luonut työpaikkoja myös muihin organisaation osiin eli PR- ja myyntipuolelle, sillä kyseessä on paljon muutakin kuin vain pelaaminen.

Esports pelikohteet ovat tulleet vauhdilla myös vedonlyöntiin, missä jalkapallokohteisiin tottuneet pelaajat ovat olleet yllättyneitä siitä, kuinka haastavia Esports kohteet ovatkaan- uusi laji, uudet ammattilaiset ja uudet kohtaamiset ovat mahdollistaneet isotkin kertoimet yksittäisiin kohteisiin.

Vapaa-ajan lisääntyminen

Yksi kokonaisvaltaisesti pelaamista lisäävistä tekijöistä on ollut yksinkertaisesti vapaa-ajan lisääntyminen. Se, että aikuisilla on entistä enemmän aikaa käytettävissään työelämän ulkopuolella on luonut uusia liiketoimintamahdollisuuksia, eikä vain digitaalia, vaan myös aivan ”elävää” elämää, vai oletko itse jo kokeillut pakopelihuoneita, tai jahdannut Pokemon hahmoja mailla ja mannuilla?

Harrastaminen on yksinkertaisesti monipuolistunut. Tai oletko huomannut, että nykyään isoissa tavarataloissa ja marketeissa on entistä suuremmat valikoimat ihan perinteisiä lautapelejä! Lautapelit ovat nousseet myös uuteen nousukiitoon, kiitos tämän vapaa-ajan lisääntyminen.

Vapaa-aikaa ollaan EU-tasolla kai entisestään lisäämässä työajan lyhennysten kautta. Monissa Euroopan maissa on nimittäin meneillä erilaisia hankkeita, joilla työaikaa saataisiin vähennettyä entistä enemmän – sinällään hankkeet ovat hieman nurinkurisia, sillä samalla monissa Euroopan maissa kärsitään työvoimapulasta – mutta kaikki nämä kipukohdat vain mahdollistavat kasvualan tulevaisuuden ja tämän päivän ratkaisuille.

Tekniikka ja me

Jos 90-luvulla otettiin kännykät avosylin vastaan ajatuksena, että ne auttavat meitä arjessa, niin nykyään voimme sanoa, että älypuhelimet ovat todellakin valloittaneet arkemme. Jos vaikka avaat oman älypuhelimesi, ja katsot kuinka monta sovellusta sinulla siellä on, ja mitä kaikkea itseasiassa teetkään puhelimellasi – saatat jopa yllättyä. Meistä on tullut monella tavalla tekniikan ”orjia”, ja meillä on jopa vaikeata olla koskematta älylaitteeseemme – jopa siinä määrin, että on tullut erillisiä palveluita, joissa sinulta otetaan älylaitteesi hetkeksi pois. Markkinoille on tullut jopa ravintoloita, joissa asiakkaiden pitää jättää puhelimet erillisiin lukitttuihin kaappeihin syömisen ajaksi, jottei suurin osa ravintolassa vietetystä ajasta menisi sen puhelimen kanssa toimimisessa töiden tai sosiaalisen median parissa.

Tekniikka on tuonut pelit lähelle – ne ovat mukana koko ajan. On sitten kyse siitä Esports pelistä tai kasinon automaattipelistä tai vedonlyönnin livekohteista – ne ovat kaikki 24/7 saatavilla ja pelattavissa, missä sitten oletkin, eli ei mikään ihme että pelaaminen kaikessa mittakaavassa on kasvanut. Esimerkiksi Suomessa yli 40 % aikuista pelaa mobiilipelejä.

Mobiilipelaaminen ja Esports ovat varmasti rahapelaamisen ohella aloja, jotka tulevaisuudessakin tulevat tarvitsemaan sekä uusia tekijöitä, että uusia innovaatioita ja uusia yrityksiä – kaikki millä on palveluita ja tuotteita vapaa-aikaan ovat mahdollisia kasvualoja.

Vastaa