Tietotekninen kehitys on ollut valtavaa koko 2000-luvun. Toisaalta silloin 80-luvulla kun kotitietokoneet tulivat, eläteltiin jonkinlaisia toiveita, että niistä olisi apua myös liiketoiminnalle eri aloilla – mutta mitä oikeasti tulisi tapahtumaan, ei vielä silloin osattu edes kuvitella. Nykyään kaiken kokoisten liikkeiden ja palveluiden tulee löytyä digitaalisilta alustoilta. Alustoja vain on niin paljon, että nyt 2020-luvulla yritysten pitää tehdä päätöksiä, mille näistä alustoista lähdetään, sillä kaikissa olemiselle ei yksinkertaisesti riitä resursseja päivittämään.

Kivijalkaliikkeet ovatkin tulleet tilanteeseen, missä entisen oman liiketilan lisäksi pitää myös aktiivisesti päivittää näitä digitaalisia alustoja, joita voivat olla yrityksen oman staattisen kotisivun lisäksi myös verkkokauppa sekä useat mahdolliset sosiaalisen median kanavat. Näiden lisäksi on myös mahdollisuus olla mukana erilaisissa oman alan ja alueellisissa digitaalisissa markkinointi- ja mainosvälineissä, eli mahdollisuuksia ja kanavia on paljon enemmän kuin aiemmin.

Lohjalainen ER-tuki on ollut mukana yritysmarkkinoinnissa ja mainonnassa sielä 90-luvun alusta alkaen ja netissä käytännössä niin kauan kuin perusyrityksillä on ollut siihen mahdollisuus. Esimerkiksi ensimmäiset asiakkaiden kotisivut koodattiin jo 90-luvulla ja tänä päivänä asiakkaiden sivustoja on ylläpidossa satakunta monelta eri alalta. Samalla tehdään myös konsultointia, verkkokauppoja ja sosiaalisen median sekä Googlen mainontaa.

Muuttuva kauppa

Hyvä esimerkki kaupan siirtymisestä verkkoliiketoimintaan on kahdella paikkakunnalla toimiva Säästötalo Latvala. Latvalalla on omat tavaratalot sekä Lohjalla että Raaseporissa, ja omalla toiminnallaan Latvala on hyvä esimerkki monesta vastaavasta liikkeestä Suomessa ja muualla maailmassa. Säästötalo Latvalan suurin myynti tehdään tavarataloissa, mutta vähitellen myös verkkokaupan merkitys on kasvanyt. Nykyään Säästötalo Latvala toimittaakin monipuolisesti tuotteita ympäri Suomea.

Säästötalo Latvalan kaupassa on monia tuoteryhmiä niin karkeista eläinten tuotteisiin, kekseistä hygieniatuotteisiin, lahjatavaroista laseihin ja astioihin, rakennustarvikkeista tietokonetarvikkeisiin ja paljon muuta käyttötavaraa.

Säästötalo Latvala on aktiivinen myös valituissa sosiaalisen median kanavissa kuten Instagramissa ja Facebookissa, minne päivitetään viikon tarjoustuotteita, kilpailuita ja paljon kuvia itse tavaratalosta.

Markkinoinninkin kannalta liikkeet joutuvat nykyaikana miettimään oikeasti monikanavaisuutta. Siinä missä vielä muutamia vuosia sitten puhuttiin markkinoinnissa monikanavaisuudesta, oli kyseessä silloin hieman isommat yritykset – mutta nykyään jo yhden hengen myyntiliike tai asentaja tarvitsee edes tiedon siitä, missä kanavissa hän voi paikallisesti olla näkyvillä. Esimerkiksi Säästötalo Latvala on aktiivinen niin paikallisissa printtimedioissa, kuin paikallisissa diginäytöillä sekä paikallisissa sosiaalisen median kanavissa omien kanavien lisäksi.

Muuttuva liiketoiminta

Siinä missä Säästötalo Latvala on onnistuneesti vienyt tuotteet myyntiin omaan verkkokauppaan, on samalla alueella toimiva mainosteippaamo Omalogo Oy tehnyt vastaavan osalle tuotteista. Omalogo Oy pystyy tarjoamaan verkkokaupan vaatteille ja asusteille, mutta lopullinen tuote ja sen vaatimukset ja prosessointi hoidetaan yhä puhelimitse ja sähköpostitse tai henkilökohtaisella tapaamisella. Monesti mainosteippaamon asiakkaat haluavat tilata vaatteita yrityksen omalla logolla, ja varsinkin logotiedoston oikeassa muodossa saaminen on automation kannalta hankalin paikka. Siksi vielä tälläkin hetkellä toimivin ratkaisu on asiakkaalle valita tuotteet verkkokaupasta ja siten aloittaa tilaus, joka jatkuu sen jälkeen Omalogon ja asiakkaan välisin viestein sopivassa kanavassa, mikä voi olla esimerkiksi Facebook messenger, Whatsupp, tekstiviestit, puhelin, sähköpostit tai mahdollisuuksien mukaan myös henkilökohtainen tapaaminen.

Verkkokauppa on kuitenkin tuonut mainosteippaamo Omalogolle toiminta-alueeksi koko Suomen, koska yrityksen eri palvelut aina autoteipeistä, ikkunateipeistä, ulkomainoksista ja kylteistä lähtien löytyvät hyvin hakukoneissa ja sitä kautta yritys on toimittanut sekä verkkokaupan vaatteita, että muita mainostuotteita ympäri maata.

Yritysten tulee sopeutua muuttuvaan ympäristöön

Yritysten ympärillä olevat rakenteet ja tekniikat muuttuvat ja yritysten tulee sopeutua. Yritysten ei myöskään kannata lähteä kaikkiin mahdollisiin kanaviin mukaan, vaan miettiä rauhassa, mitkä ovat niitä oikeita heille sopivia kanavia, joita kautta potentiaalisiin asiakkaisiin saadan kontakti.

Samalla kun rakennetaan sitten niitä uusia verkkokaupparatkaisuja ja selkeytetään omia sisäisiä prosseja, on yrittäjien myös pidettävä silmät avoinna ympärillä tapahtuvalle kehitykselle. Se esimerkiksi miten tulevaisuudessa rahamarkkinat ja maksujärjestelmät muuttuvat, ja mikä merkitus kryptovaluutoilla on tulevaisuudessa ovat kysymyksiä, joihin yksittäinen yrittäjä ei voi vastata, mutta joiden vaikutuksia ja vähintääkin kryptovaluuttoejn uutisia on hyvä silloin tällöin seurata.

Resurssit ja valinnat

Jokainen yrittäjä ja yrityksen vetäjä tietää, että kaikkea mahdollista ei ole aikaa tehdä, eikä välttämättä ole myös rahallisia tai henkilöstö resursseja, joten pitää tehdä valintoja. Vanha sanonta markkinoinnista ja myynnistä pitää paikkansa, että voit kyllä myydä kenelle tahansa, mutta markkinointi ja mainonta sinun tulisi kohdentaa. Myös vähintään kerran vuodessa tulisi tehdä jonkinlainen kilpailijaseuranta, sekä oma tulevan vuoden toimintasuunnitelma budjetteineen ja tavoitteineen. Mikäli tuollaista tulevaisuuden suunnitelmaa ei tehdä tavoitteineen, mutta vuoden aikana tehdään erilaisia mainos- ja markkinointikampanjoita, ei niiden tehokkuutta voida mitata tai vertailla mitenkään. Kehittämiseen ja eteenpäin menemiseen tarvitaan aina suunnitelma + tavoitteet = toteuma, jonka perusteella voidaan sitten verrata, mitä pitäisi tehdä toisella tavalla seuraavalla kerralla.

Vastaa